24.09.2020
Oteller kapanma noktasına geldi

Korona virüs salgını nedeniyle alınan, karantina ve sokağa çıkma kısıtlamaları gibi önlemler otelleri büyük sıkıntıya soktu. Bazı oteller virüsün yayılmasını önlemek ve düşen iş potansiyeli nedeniyle daha fazla zarar etmemek için kapılarını kapatırken, bazı oteller de personelinin birikmiş izinlerini kullandırıp, minimum kapasiteyle de olsa hizmeti sürdürmeye çalışıyor.

Salihli Ticaret ve Sanayi Odası’nın, sektörlerin korona virüs salgınından etkilenme düzeylerini tespit etmeye yönelik olarak yaptığı anket çalışmasının ikincisi turizm sektöründeki konaklama tesislerine yönelik olarak gerçekleştirildi. Bu çerçevede başta Salihli’nin tek 4 yıldızlı oteli olan Lidya Sardes Otel olmak üzere, Berrak Otel, Rey Manes Otel, La Bella Otel, Özçelik Otel, Ardy’s Otel, Sart Çamur Kaplıcaları ve Kula’daki Kurcan Otel’e anket uygulandı.

İncelemeye alınan oteller arasında üç yıldızlı Berrak Otel’in kapılarını bir süreliğine kapattığı; personelini işten çıkarmayıp, kısa çalışma ödeneği için başvurduğu belirlendi. Diğer konaklama tesislerinin ise yüzde 5 civarında dolulukla faaliyetlerini sürdürmeye çalıştığı anlaşıldı. Restoranı, toplantı salonları, düğün salonları ve havuzları bulunan ve virüs salgını öncesi yüzde 100’e yakın dolulukla hizmet veren Lidya Sardes Oteli’nin, prestij amacıyla sadece 5-6 odasını açık tuttuğu; sınırlı sayıdaki personelin dışındaki çalışanlarına ise birikmiş izinlerini kullandırdığı belirlendi.

Rezervasyonlar iptal

Salihli’nin Çamur Hamamı Mahallesi’nde faaliyet gösteren Sart Çamur Kaplıcaları’nda ise yüzde 80 rezervasyon iptalleri yaşandığı ifade edildi.

Salihli ve Kula’da incelenen 8 otel ve kaplıca arasında şimdilik sadece birinde birikmiş hakları ödenerek işçi çıkarma yoluna başvurulduğu; sıkıntının uzun sürmesi ve kısa çalışma ödeneğinden yararlanma imkanı bulunamaması halinde işletmelerin yükü nasıl kaldıracağını bilemedikleri belirtildi.

İncelenen yedi konaklama tesisinden sadece birinin KGF kredisinden yararlanabildiği; ikisinin başvurduğu halde olumsuz cevap aldığı ifade edildi. Firmaların tamamı ödemeler ve tahsilatta sıkıntı çektiğini belirtirken, kriz nedeniyle sağlanan kredi imkanlarının yetersiz olduğu konusunda otel yetkililerinin hemfikir olduğu belirlendi.

“Virüsten kaynaklanan sıkıntının ne zaman biteceği konusunda bir tahmininiz var mı?” sorusuna ise en erken olarak “15 Mayıs” cevabı verilirken, bazıları “Haziran ortası ve sonu”, bazıları da 1-1.5 yıl tahmininde bulundu.

Kredi destekleri yetersiz

Konaklama tesislerinin korona virüsten dolayı büyük zarar gördüklerinin yapılan araştırma sonucunda ortaya çıktığını belirten Salihli TSO Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Yüksel, “Oteller bırakın kar etmeyi, masraflarını karşılayamaz ve tahsilatlarını yapamaz hale geldi. Otel yetkilileri personelini çıkarmama konusunda dirense dahi, bunu ne kadar sürdürebilir? Anketten de anladığımız kadarıyla kısa çalışma ödeneği ve KGF kredileri konusunda da çok olumlu neticeler alınmamış. İşletmeler uygun şartlarda kredi kullanamazsa bu gidişle uzun süre ayakta kalamaz. Kriz döneminde hiçbir üyemizi kaybetmek istemiyoruz. Daha yapıcı çözümlerin getirilmesi şarttır” şeklinde sektörün durumunu özetledi.